torsdag 7 april 2011

”Biskopen gav BLT:S läsare svar."

 Antje Jackelén, biskop i Lunds stift hade en chatt på BLT:S nättidning plus att hon dagen innan var på en skola och pratade med ungdomar. Det är mycket märkligt att läsa biskop Jackeléns svar på chatten i lördagens BLT.

På frågan om muslimer och kristna tror på samma Gud, svarade hon ja, det gör vi! Sedan sa hon att en viktig skillnad var att vi kristna tror på Jesus som frälsare medan för muslimer är han en profet.

I bibeln står det klart o tydligt att Jesus är Gud, vi tror på en treenig Gud som blev tillgänglig för oss genom att bli en människa som vi. ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.” Muslimer tror inte att människor är syndare, bara svaga. Och eftersom vi inte har syndat behöver vi ingen frälsare. Det finns, enligt islam, bara en oförlåtlig synd och det är att säga att Jesus är Guds Son.

På frågan om det finns ett liv efter döden och om frågeställaren skulle få träffa sina anhöriga även om de hamnat på ”fel ställe” svarade biskopen så här; ”...vi kan nog aldrig falla djupare än i Guds händer, ...jag tror på goda överraskningar!”

Bibeln är också oerhört klar och tydlig med att det finns en himmel men också ett helvete. Om man inte tar emot frälsningen i Jesus så går man evigt förlorad. Att då säga att man inte kan falla djupare än i Guds händer och att man bara tror på goda överraskningar är att inge falsk trygghet.

På en fråga om skapelsen säger sig biskopen tro på både Big bang och evolution. Skapelsetro och utvecklingslära går inte ihop om man inte skriver om bibeln. Homosexualitet är en naturlig variation i skapelsen, svarade biskopen på sista frågan. Men det är det inte! Enligt Romarbrevet 1:26-28 är det istället mot naturen.

Man kan fråga sig om det är viktigare att vara politisk korrekt inom Svenska kyrkan än att föra fram Sanningen, Guds Ord??? Sanningen är att Jesus lever, Han är en verklighet och älskar alla så mycket att han offrade sitt eget liv för oss! I samma sekund som vi säger ja till Jesus, förlåter Han oss våra synder och ger oss ett nytt liv, ett evigt liv! Det behöver vi tala om för alla, att man kan få lära känna Jesus och få uppleva ett äventyr som aldrig tar slut!

Du står inte bara i ansvar för vad du säger, utan också för vad du låter bli att säga.” Martin Luther King

4 kommentarer:

  1. AMEN,skriver jag till detta inlägget!!! Jesus Lever och Han är densamme,igår,idag och i all evighet.Han som var,är och skall komma!!!Han förvandlade hela mitt liv och ja,varje dag är ett äventyr tillsammans med Honom!!! Önskar dig Herrens rika välsignelse!!! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Hei og fred fra Gud til deg og din familie,
    og takk for flott inlegg!!!!!!!

    Ja,Jesus er den samme igår,idag og til evig tid.
    Hebre.13 vers 8.
    Må Gud lede oss på veien,og hjelpe oss slik at vi kan få med oss mange på veien til Himmelen.
    AMEN!!!!!!!

    Når det gjelder biskopen i Lund,må vi be for henne,og be Gud gi henne visdom.
    2 Tim.3 forteller hvordan det blir i den siste tid,så vi må være våkne.
    Mennesker føres vill,og det er fryktelig vondt og se.Tilogmed i menigheter føres mennesker vill.

    Klagesangen 3 vers 41 blir jeg minna på nå.
    41 Låt oss lyfta upp våra hjärtan och våra händer till Gud i himlen!AMEN!!!!!!!

    Jeg ønsker deg og dine Guds rike velsignelse,å hilser med:
    Romerne 8 fra vers 24 til vers 32
    24 Ty i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser?

    25 Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt.

    26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord,

    27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.

    28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.

    29 Ty dem som han i förväg har känt som sina har han också förutbestämt till att formas efter hans Sons bild, för att Sonen skulle vara den förstfödde bland många bröder.

    30 Och dem som han har förutbestämt har han också kallat. Och dem som han har kallat har han också förklarat rättfärdiga. Och dem som han har förklarat rättfärdiga har han också förhärligat.

    Guds utvaldas lovsång
    31 Vad skall vi nu säga om detta? Är Gud för oss, vem kan då vara emot oss?

    32 Han som inte skonade sin egen Son utan utlämnade honom för oss alla, hur skulle han kunna annat än också skänka oss allt med honom?

    Du er hjertelig velkommen til og besøke bloggen min,og det er kjempehyggelig hvis du legger igjen en kommentar.
    Hilsen med Guds rike velsignelse fra
    Jan Samuel

    SvaraRadera
  3. Tusen takk for hyggelig kommentar Annelie!!!!!!!

    Ja, det er så sant,det skal ikke så mye til for og gjøre et menneske glad,og man blir jo glad selv også.Det er så mange ensomme mennesker der ute,og vi må ta vare på hverandre.

    Har alltid sagt at det er fra Mandag til Lørdag vi trenger hverandre mest,og hver dag minner Gud oss på en eller annen person.La oss ta kontakt og gi de en oppmuntring.

    2 Korint.1 vers

    All trösts Gud
    3 Välsignad är vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader, barmhärtighetens Fader och all trösts Gud,
    4 han som tröstar oss i all vår nöd, så att vi kan trösta dem som är i nöd med den tröst vi själva får av Gud.
    5 Ty såsom Kristuslidanden flödar över oss, så överflödar genom Kristus också den tröst vi får.

    Filipp.4 vers
    19 Så skall min Gud, efter sin rikedom på ett härligt sätt i Kristus Jesus ge er allt vad ni behöver.
    20 Vår Gud och Fader tillhör äran i evigheternas evigheter, amen.

    Hebre.11 vers
    1 Tron är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser.

    Hebre.13 vers
    6 Därför kan vi frimodigt säga:
    Herren är min hjälpare, jag skall inte frukta.
    Vad kan en människa göra mig?

    og vers
    8 Jesus Kristus är densamme i går och i dag och i evighet.

    Hilsen Jan Samuel

    SvaraRadera
  4. 5 MOSEBOK 33 VERS
    25 Dine bommer skal være av jern og bronse.
    Som dine dager er,
    skal din styrke være.

    26 Ingen er som Jesjuruns Gud.
    Han farer fram over himmelen
    og kommer deg til hjelp,
    han rir på skyene i sin velde.

    SvaraRadera