onsdag 9 mars 2011

Möte med andevärlden...

För ett par år sedan var jag på en föreläsning på biblioteket i Karlshamn. Vi var ungefär 30 personer, mest kvinnor. Föreläsaren var en kvinna som arbetat som ingenjör för ett svenskt företag i Thailand. Nu skulle hon berätta om sin personliga utveckling, hur hon hade blivit fri från stress och andra problem. Så långt lät det väl ganska intressant. Men det handlade ju förstås om hur hon lämnat sin yrkeskarriär och utbildat sig till ”reiki-healare”. Hon hade blivit ihopkopplad med självaste Reikikällan genom en buddistisk lärare och hade nu förmåga att hela genom handpåläggning då hon kunde kanalisera kraften från kosmos till människor. Det hade kostat henne åtskilliga tusenlappar.

Rei, betecknar en ”högre visdom” och ki den ”universella livsenergin”. Ibland stavas det qi som i qigong, eller chi som i tai chi. Men det handlar om samma sak, att förstärka kroppens energi med den universella livskraften. Ibland kallas den ”prana” det är den hinduistiska beteckningen.

Tillbaka till föreläsningen. Här sitter jag nu tillsammans med människor som har ett genuint intresse för det andliga, det övernaturliga. Föreläsaren, den före detta ingenjören ger ett trovärdigt intryck. Högutbildad, intelligent, skicklig på att formulera sig. Hon använder vetenskapliga uttryck och allt verkar så bra, så medicinskt och vetenskapligt.

Jag kunde inte låta bli att fråga när möjligheten kom om den här sk livskraften, energin från kosmos. Jag frågade; ”kan man säga att den här energin är Gud?” (Jag visste ju redan att det inte var Gud utan något annat) Hon svarade att en del kallar det för Gud men det är ingen som känner Gud. Då fick jag tillåtelse att berätta att jag känner Jesus och har en personlig relation med honom. Och jag fortsatte att berätta om ett helande jag varit med om och också att den här ki, qi eller chi absolut inte har något med Gud att göra! Gissa om jag blev bombarderad med frågor från deltagarna. Föreläsningen fick ett snöpligt slut. Och jag fick dela ut Kvinnobiblar som jag hade med mig i handväskan.

Jag glömmer aldrig en kvinna som efteråt sa så här; ”tack för att du vågade berätta om ditt möte med Jesus och ditt helande, jag vill absolut inte ha något att göra med den onda andevärlden!” Och det är precis vad reiki och andra terapier rör sig i. En ond andevärld. Hur kan jag veta det?

Det är enkelt. För att få tillgång till den goda andevärlden, till Den Helige Andes kraft så måste man älska Jesus och ha en personlig relation med Honom. All annan andemakt, kraft eller vad man nu kallar det kommer inte från Gud utan från djävulen. Det finns ingen gråzon. Det är svart eller vitt. Det finns ingen ”vit” magi. Det fantastiska är att Guds kraft finns tillgänglig genom tron på Jesus Kristus dygnet runt. Vi måste inte utföra olika ritualer eller låta någon uttala vissa magiska ord eller formler över oss. Eller betala för att bli helad vilket man måste göra inom reikin.


And you will know the Thruth, and the Thruth will set you free... John 8:32

2 kommentarer:

  1. Det är här är intressant! Bra skrivet igen mamma!

    SvaraRadera
  2. AMEN!!! Kanonbra att du stod upp för sanningen i samband med föreläsningen, och för att du skriver och berättar här, så att människor får hjälp att se vad det handlar om.

    SvaraRadera