fredag 4 mars 2011

Kan man bli lycklig av att gå på glödande kol?

Att hitta sig själv, höja sin energi och självkänsla låter väl ganska okej. Att hitta sitt kraftcentra för att bli lycklig börjar låta lite flummigt. Och när man blandar in frigörande dans där folk på allvar tror att de plötsligt är hundar och kliver runt på alla fyra, eller går på glödande kol efter att först ha kallat på andarna från alla fyra väderstreck, då är det New Age-varning!

Jag kollade på veckans avsnitt av ”Jakten på lycka” där man ställde frågan om man blir lycklig av att tro på något. Programledaren åkte på en helgkurs för att hitta sitt kraftcentra. Kursen innehöll bl.a dessa saker. Jag vet att så många söker i nyandlighet efter att få uppleva något övernaturligt. Något som är större än en själv, energi, kraftcentra, lycka och mening med livet.

Jag har varit ute och föreläst en hel del om nyandlighet och New Age. Och jag har haft förmånen att träffa många intressanta människor, främst kvinnor som sökt sig till olika terapier för att få hjälp. Spåkvinnor, reikiihealare, tarotläsare och allt vad de heter. Minns bl.a en kvinna från Halland som gav mig sitt visitkort. Häxa, stod det. Men hon ville bli frälst och lämna det livet. Hon hade förstått vilken andlighet hon egentligen sysslade med som häxa och blev helt enkelt rädd och ville bli fri. Så hon ville gå över till den ljusa sidan och ta emot Jesus istället.

Precis som Liam Norbeg har gjort och berättade om i programmet. Men varför varnar jag för New Age? Man sysslar med andlighet, men all andlighet är inte god. Det finns en ond andevärld som inte är att leka med. Jag tar upp mer om detta i nästa inlägg då jag också berättar om föreläsningen med en reikii-master jag var på. Den fick ett snöpligt slut...

Without the Way there is no going, without the Truth there is no knowing, without the Life there is no living. Jesus is the Way, the Thruth and the Life!

2 kommentarer:

  1. Bra inlägg mamma! Ska bli intressant att läsa fortsättningen! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med! Bra inlägg och jag ser fram emot fortsättningen! :)

    SvaraRadera