söndag 5 december 2010

Julrusch?

Det kan ha sina sidor att hoppa omkring på kryckor och att sitta i rullstol. En sak som jag har upptäckt är att jag missar hela julruschen! Julhandeln som väntas omsätta 65 miljarder!!! Hur kan vi svenskar göra av med så mycket pengar i jul? Man tror att varje svensk spenderar 6800 kr bara i december. Det är mycket mer än vad jag får ut i sjukpenning (om jag nu får ut nån, men det är en annan historia)

Det är svårt och näst intill omöjligt att som tillfälligt funktionshindrad att ens komma in i vissa butiker. För att inte tala om hur läskigt det är att gå med kryckor på våta golv bland stressade kunder som trängs o knuffas. Nej, jag har det mycket bättre här, under korkeken...nej, jag menar hemma i lugn och ro.

Det är så lätt att glömma bort vad julen verkligen handlar om. I år får jag verkligen se julen från att annat perspektiv. Inte för att vi nån gång satsat på dyra och många julklappar. Det är ju tanken som räknas eller? Årets julklapp, är det en get eller en surfplatta? Istället för att tänka på vad vi ska ge, kanske vi borde tänka mer på varför. Verkligen visa kärlek och omtanke som är en bristvara nu för tiden.

Jag minns en barndoms jul när mina föräldrar bjudit hem tant Elina på julafton. Hon bodde ensam i en lägenhet på ICA, där posten förut huserat. Efter stöket med julmaten läste pappa julevangeliet och sen var det dags för julklappsutdelning. Mitt bland julpapper och glada utrop tog tant Elina fram sin blåa nylonväska med bruna handtag; ”Ja hadd ju å nånting till je allihopen”, sa hon och öppnade väskan. Än idag kan jag minnas hennes röda, svullna och nariga händer som plockade fram det ena vant-paret efter det andra.

Hur hade hon kunnat sticka så fina vantar med sina svullna fingrar? Det berörde oss verkligen att hon öppnat sitt hjärta för oss och lagt ner sån möda för att glädja oss. En sån julklapp värmer inte bara händerna utan också hjärtat. Visst ska vi värma många hjärtan i jul?


Love was born on Christmas!

3 kommentarer:

  1. Det är sådana här berättelser man vill höra om före jul! :) Det fyller en med julkänslor och man tänker på kärleken och värmen som ändå finns under alla lager av julklappspapper under julen.
    Tack! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det är nog många som glömmer bort varför man ger julklappar. Man ger bara för att man måste ge en till alla. Bra skrivet mamma. Kärleken är ju det viktigaste :)

    SvaraRadera
  3. Det är så sant så jag ryser... Grymt bra inlägg!

    SvaraRadera